ARTYKUŁ PRZEGLĄDOWY
Elektromobilność w Polsce jako wyzwanie dla współczesnego transportu
			
	
 
Więcej
Ukryj
	
	
									
				1
				Faculty of Management and Command, War Studies University, Poland
				 
			 
										
				
				
			
			Zaznaczeni autorzy mieli równy wkład w przygotowanie tego artykułu
			 
		 		
				
				
			 
			A - Koncepcja i projekt badania; B - Gromadzenie i/lub zestawianie danych; C - Analiza i interpretacja danych; D - Napisanie artykułu; E - Krytyczne zrecenzowanie artykułu; F - Zatwierdzenie ostatecznej wersji artykułu
			 
		 		
		
		 
			
			
			
			 
			Data nadesłania: 18-06-2024
			 
		 		
		
			
			 
			Data ostatniej rewizji: 30-12-2024
			 
		 		
		
		
			
			 
			Data akceptacji: 30-12-2024
			 
		 		
		
		
			
			 
			Data publikacji: 31-12-2024
			 
		 			
		 
	
							
					    		
    			 
    			
    				    					Autor do korespondencji
    					    				    				
    					Waldemar Piotr Pawlos   
    					Wydział Zarządzania i Dowodzenia, Akademia Sztuki Wojennej, gen. A. Chruściela 103, 00-910, Warszawa, Polska
    				
 
    			
				 
    			 
    		 		
			
												 
		
	 
		
 
 
SLW 2024;61(2):105-128
		
 
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
W artykule przedstawiono zagadnienia związane z rozwojem elektromobilności w Polsce oraz jej znaczeniem dla funkcjonowania transportu samochodowego. Są to elementy tworzące niszą badawczą, która objęła także rozmieszczenie przestrzenne stacji ładowania na terenie Polski. Główny problem badawczy ujęto w formie następującego pytania: jak rozwijała się elektromobilność w Polsce w latach 2019-2023 oraz jakie są główne determinanty tego rozwoju? Cel badań stanowiło zatem dokonanie oceny rozwoju elektromobilności w Polsce we wskazanym okresie oraz zidentyfikowanie jego głównych determinantów. Autorzy przyjęli następującą hipotezę roboczą: rozwój elektromobilności w Polsce w latach 2019-2023 był ograniczony, mimo że towarzyszył mu wzrost liczby pojazdów elektrycznych i rządowe wsparcie regulacyjne, a także rosnące ogólne zainteresowanie elektromobilnością. Głównym determinantem ograniczającym ten rozwój jest przestrzenne rozmieszczenie stacji ładowania na terenie całego kraju. Innowacyjność badań polega na dowiedzeniu – w oparciu o teoretyczne metody badawcze – że wykorzystanie pojazdów elektrycznych jest obecnie uzasadnione jedynie w dużych miastach z rozwiniętą infrastrukturą, w których zlokalizowana jest niemal połowa wszystkich ładowarek w kraju. Plany rozbudowy infrastruktury ładowania wzdłuż sieci TEN-T, zdaniem autorów, mogą stanowić fundamentalną zachętę do wzrostu znaczenia pojazdów elektrycznych w transporcie samochodowym.